Je kan pas een zinvol gesprek voeren als je een duidelijk beeld hebt van de boodschap van jouw gesprekspartner(s).
Pas je communicatie aan je publiek aan. Wees duidelijk en concreet en vermijd vakjargon of complexe begrippen.
Je hebt er meer dan waarschijnlijk een zintuig voor, al is het soms wel erg duidelijk hoe iemand jouw inbreng – of die van een andere gesprekspartner – interpreteert.
Afhankelijk van het onderwerp en de doelgroep kies je voor een gepaste omgeving en een relevant communicatiemiddel.
Vroeger werd leerlingen aangeleerd een brief eerst in een ‘klad’versie te maken en pas na grondige herlezing netjes over te schrijven.
Het is niet evident je gesprekspartner(s) van een stelling te overtuigen. Betrek hen persoonlijk in de problematiek, zo kom je makkelijker tot resultaat.
Charisma is de optelsom van kenmerken waardoor jouw persoon een perceptie (uitstraling) van rust en (zelf)vertrouwen genereert.
We hebben het er ook over in de rubriek ‘charisma’. Stemklank en timbre zijn belangrijke instumenten bij het brengen van jouw boodschap.
De meeste vergaderingen , zoniet alle, duren te lang. Een vergadering die meer dan twee uur in beslag neemt wordt in sneltempo contraproductief.
Zorg voor structuur en transparantie en vermijd zo ‘wandelgang’-communicatie.
Schrijftaal is geen spreektaal en omgekeerd. Een gouden regel bij het schrijven van teksten:
‘kill your darlings”.
Slaande deuren en rondvliegend porselein hebben zelden tot overeenstemming geleid.
Deze stelling is zo ingeburgerd dat we ze meestal ook aanvaarden, maar is dit wel aan te raden?
Een goede leider staat open voor alternatieven. Dit getuigt van een constructieve betrokkenheid en past in een modern ‘people management’.
Elk zich respecterend tijdschrift ( on- en offline) heeft een lezersrubriek. Hoe interpreteren we deze meningen en als je wil reageren, hoe pak je dit best aan?
Humor werkt ontwapenend maar niet iedereen heeft de gave om humor op de juiste manier te brengen.
Hoe overtuigend je ook uit de hoek komt, zonder gedegen dossierkennis val je snel door de mand.
Een klacht over een product of dienst ontvangen is niet prettig. Toch kan je deze aanwenden om jouw imago te versterken.